dimanche 16 septembre 2012

Čím budu?

Mám různé slabé chvilky, ale poslední dobou mě čím dál tím častěji znepokojuje jedna otázka, kterou si kladu: "Co budu dělat?" A to nemyslím jenom v krátkodobém horizontu několika hodin, ale po celý zbytek života, čím budu? V takových chvílích pak usedám k internetu a procházím stránky vysokých škol. Jako před pár dny.

Chtěla bych studovat v Praze nebo v Brně, od toho jsem se odpíchla, také mě už nějakou chvíli drží představa studia psychologie, tak jsem začala tady. Pročítám požadavky Univerzity Karlovy a Masarykovy univerzity, po střízlivém uvážení Univerzita Karlova padá. Takže tu mám psychologii na Masarykově univerzitě, ale na psychologii se hlásí čím dál víc lidí a berou jich málo, musím mít záložní plán. Co by mě ještě bavilo?

Začala jsem pátrat dál. Chodím na seminář z biologie a na naší škole získám dobrý fyzikální a matematický základ, tak jsem začala pátrat tímto směrem. Prozatím jsem zůstala v Brně a prolezla jsem Vysoké učení technické. Nějakou náhodou jsem se dostala na Fakultu elektroniky a komunikačních technologíí a odtud na Biomedicínskou techniku a bioinformatiku. Bioinformatička, co si pod tím mám představit? Tak jsem zapátrala, koukla na video k programu a nakonec jsem si tento obor zapsala do poznámek jako potencionální obor. Stále jsem si ale nebyla jistá, jak by mě to bavilo, čím bych pak byla a zda-li by mě to uživilo, hledala jsem dál.

Přeskočila jsem do Prahy na České vysoké učení technické a hledala alternativu k brněnskému oboru. Našla jsem: Fakulta biomedicinského inženýrství obor Biomedicinská informatika. I přesto, že bych studovala převážně v Kladně se mi tento obor začal zamlouvat ještě víc než ten brněnský. Zapsala jsem si ho taky, ale v hledání jsem neustávala. 

Kamarádka chce být pilot. Na tom lítání něco je, ale pilot, zvládla bych to? Začala jsem se zajímat, co se studuje na pozici letušky. Hm, školu nepotřebuji, stačí projít kurzem. Letušku si nechávám v záloze a hledám dál.

Přemýšlím, biologie mě baví, asi by mě i bavilo ji dál studovat, dokonce by mě bavilo pracovat v laboratoři. Při prohlížení nabídky Přírodovědecké fakulty se ale utvrzuji v tom, že moje největší slabina je chemie. Ta prostě není mojí silnou stránkou. Obor mikrobiologie a imunologie by mě ale skutečně bavil, ta chemie mě ale lehce děsí, nejsem si jistá, jestli bych to dokonale zvládla. Mikrobiologii ale ještě úplně nezavrhuji.

V hlavě si potom později večer rekapituluji, co jsem ten den zjistila, že bych mohla dělat, co by mě bavilo:
  • Psychologie
  • Biomedicinská technika a bioinformatika
  • Biomedicinské inženýrství
  • Letuška
  • Mikrobiologie a imunologie
V ten moment mi ale došlo, že by mě toho bavilo mnohem víc, že nejsem zaměřená jenom na biologii a techniku, ale i jinak, bavilo by mě i:
  • Fotografování
  • Psaní
  • Design
  • Sociologie
  • Jaderná fyzika
Je toho hodně, co by mě bavilo, a právě to si myslím, že je ten problém. Lidé, co už od šesté třídy vědí, že chtějí být zubařem vědí jakou si zvolit strukturu předmětů, na co se připravit, co je čeká. Mě ale zajímá široké spektrum oborů. Humanitní vědy, biologie, fyzika, umění, to vše by mě bavilo a dovedu si představit, že bych v tom byla i dobrá. Ještě jsem ale nezjistila, co je tím nejlepším oborem pro mě, jaké povolání by mě nejvíce bavilo a i uživilo.

Třeba časem. Ten čas se ale krátí.

2 commentaires:

  1. Soucítím s tebou, výběr školy je pro lidi, kteří nejsou předem rozhodnutí (případně nemají pro něco jasně znatelný talent) a zajímá je spousta věcí (byť žádná pořádně) je problém. A jakmile do toho zamotáš úvahy o potenciálním uplatnění na pracovním trhu, náročnost příjmaček a spoustu dalších proměnných, je to opravdu těžký úkol :) Sám jsem teď v maturitním ročníku a stále osciluju mezi několika obory.

    RépondreSupprimer
  2. Výběr je skutečně těžký a stále ani nevím, kterým směrem se chci ubírat. Ty ale musíš být v mnohem náročnější situaci, já mám přeci jenom ještě rok, ale tobě to už docela hoří, nechci ale vytvářet paniku. Tak ti přeji ať se hlavně dobře rozhodneš :) to zvládnem!

    RépondreSupprimer