dimanche 6 mai 2012

Sny

Je neuvěřitelné, jak můj život ztratil dennodenní příhody, poznatky, zážitky s okamžikem, kdy jsem začala obývat prakticky jen můj pokoj. Je velmi těžké v takové situaci, zvláště, když je jasné, že situace bude stejná po několik týdnů, nepodlehnout chvilkovým návalům sebelítosti a osamělosti. Proto jsem teď nějakou dobu nepsala, nebylo mi dobře natolik, abych mohla psát. Cokoliv jsem totiž napsala jsem vyhodnotila jako velmi nezajímavé pro běžného čtenáře, většina taky vyznívala jako žádost o lítost, což jsem nechtěla, ale moje podvědomí se od tohoto neumělo oprostit.

Nepsala jsem proto. Uzavřela jsem se do krásného oblaku snů a v něm jsem žila. Daleko ve vysněné budoucnosti. Lhala bych, kdybych řekla, že toto snění bylo naprosto zbytečné a v ničem mi nepomohlo. Pomohlo, velmi. Snění je hodně důležité, protože nabízí uvolnění, vytěsnění těžké skutečnosti. Jakmile se zasníme, je nám lépe, sice jenom duševně, ale podle mého názoru i toto duševní blaho velmi pozitivně ovlivňuje například léčbu nebo úspěšné vyrovnání se s těžkou životní situací.

Samozřejmě musíme sny rozdělit do minimálně dvou kategorií. Sny, co sníme ve dne a v noci. Mezi nimi je podstatný rozdíl. V denních snech se můžeme ocitnout tam, kde chceme být, můžeme například nudný výklad profesora vyměnit v polospánku za procházku lesem. Denní sny nám pomáhají vyrovnat se s momentální situací a přináší naší psychice okamžité uvolnění. Mezi denní sny bych zařadila i jakékoliv zapojení představ a fantazie, protože skrze fantazii můžeme vymyslet cokoliv, kohokoliv, přesunout se na jakékoliv místo na světě, i když jsme v naprosto bdělém stavu.

V nočních snech, i když to není zřejmé, si naše podvědomí dává dohromady všechny dílky skládačky předešlého dne i delších časových úseků, let. Myslím, že noční sny jsou velmi důležité, protože to, že si myslíme, že jsme se s danou situací vyrovnali ještě neznamená, že se s ní vyrovnalo i naše podvědomí. Noční sny nijak zvlášť ovlivnit nemůžeme, je proto velmi zajímavé se pak ráno zamýšlet nad tím, proč se mi zdálo zrovna to, či ono. Paradoxní je, že u hezkých snů bývá naprosto zřejmé, proč se nám zdají, většinou bývají velmi konkrétní, jasné a máme z nich jasně milé pocity. Často posouvají příjemnou skutečnost dále do budoucnosti, kde jí dávají jasnější tvary, které jsou pro nás lákavé i ve dne.

Pokud jste někdy měli zlý sen tak mi zřejmě potvrdíte, že s nimi to tak jednoduché není. Moje zlé sny se většinou skládají z mnoha dílčích úseků, často jsou nejasnou směsicí pocitů a obrazových vjemů. Také ráno marně analyzuji, proč se mi mohlo zdát právě toto, protože v těchto zlých snech nebývá nic, co jsem již zažila nebo čeho se obávám, že se stane. Něco, co bych dokázala přesně zařadit se v nich objevuje jen sporadicky. Proto je velmi zajímavé se zamýšlet nad těmito zlými sny nebo nočními můrami, není z nich totiž přesně zřejmé, kde naše podvědomí vzalo jednotlivé dílky, z nichž pak sen poskládalo. Je fascinující, jak naše podvědomí pracuje, jak nám snad nevědomky zprostředkovává nepříjemné pocity z vlastního nitra.

Sny jsou neopomenitelnou součástí našeho vědomí a podvědomí, neměli bychom na ně zapomínat. Zkuste se nad nimi někdy zamyslet.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire